09123848864

پنجره نمای کرتین وال

پنجره نمای کرتین وال
خلاصه

پنجره کرتین وال یا همان ویندوال نوع دیگری از نمای کرتین وال است. نمای ویندووال انتخاب اقتصادی تر ی نسبت به کرتین وال است. نمای ویندووال در فضای بین تیر ها نصب میشود

17 7 01

پنجره کرتین وال چیست ؟

تفاوت بین ویندووال “windowwall” و کرتین وال “curtainwall” چیست؟ این سوالی است که در اغلب جلسات مربوط به طراحی نما از ما پرسیده میشود.امروز تصمیم داریم تا به زبانی ساده تفاوت بین این دو سیستم را برای شما بازگو کنیم. تشخیص تفاوت های بین این دو سیستم برای هر معماری مفید و کاربردی است.

نمای کرتین وال

به طور کلی نمای کرتین وال در قسمت بیرونی تیرهای ساختمان نصب میشود درست مانند یه پرده ! لامل های آلومینیومی از جلوی تیرهای ساختمان یکی پس از دیگری عبور می کنند تا به بالاترین تیر موجود برسند.اجرای نمای کرتین وال به دو روش استیک و یونیتایز امکان پذیر است.به طور خلاصه در روش استیک کلیه پروسه ساخت لامل های در محل پروژه صورت می گیرد ولی در روش یونیتایز کلیه مراحل ساخت داخل کارگاه صورت می گیرد.در این روش نمای کرتین وال به صورت پنل های آماده وارد پروژه می شوند و بلافاصله در محل نصب قرار می گیرند.استحکام نمای کرتین وال در هر دو روش بسیار بالاست و عملکرد بسیار خوبی در برابر نیروهای جانبی مانند فشار باد و زلزله از خود نشان میدهند.
دلایل بیشماری وجود دارد که نمای کرتین وال را نسبت به نمای ویندووال پرکاربردتر میکند.یکی از مهمترین این مزایا داشتن نمای یکپارچه شیشه در تمام سطح خارجی ساختمان است.

مزایای نمای کرتین وال

از آنجایی که نمای کرتین وال در قسمت بیرونی ساختمانی اجرا می گردد باید به فضای دود بند بین طبقات نیز توجه کرد.درواقع فضایی که بین تیرهای اصلی و لامل ایجاد می گردد باید با استفاده از روش های گوناگونی که وجود دارد کاملا پر گردد.
هزینه تمام شده نمای کرتین وال در مقایسه با نمای ویندووال بالاتر است هرچند که قیمت تمام شده در هر دو روش ارتباط مستقیم با ابعاد و اندازه شیشه ها دارد.
مبنای انتخاب سایز لامل نمای کرتین وال مقدار فشاری است که باید تحمل کنند.این فشار بسته به فشار باد منطقه, ارتفاع طبقات و تقسیم بندی شیشه های در هر پروژه متفاوت است. از مقاطع فولادی میتوان برای تقویت لامل ها نیز استفاده کرد.گروه مهرازان نما سابقه اجرای نمای کرتین وال با ارتفاع آزاد بیش از 10 متر را نیز دارد.

تفاوت بین نصب استیک و یونیتایز رو اینجا بخوانید.

نمای ویندووال

بر خلاف کرتین وال, نمای ویندووال در فضای بین طبقات یعنی فاصله بین دو تیر اجرا می گردد.از آنجایی که در سیستم ویندووال لامل های بین سقف های اجرا می شوند چالش برای دودبند کردن فضای بین تیر و لامل وجود نخواهد داشت.این بدین معنی است که انتقال صدا طبقات بین یکدیگر در این سیستم میتواند کمتر از نمای کرتین وال باشد.در سیستم ویندووال نیز انتخاب سایز لامل بر اساس محاسبات تخصصی انجام می گیرد و از مقاطع فولادی نیز میتوان برای تقویت لامل های استفاده کرد.
همانطور که متوجه شدید نمای تمام شده ساختمان در سیستم کرتین وال و ویندووال با یکدیگر کاملا متفاوت است و انتخاب سیستم مناسب پروژه و نحوه پوشش تیرها در هر دو روش بستگی به نظر مستقیم معمار پروژه و کانسپت پروژه دارد.روش های بسیار خلاقانه ای برای پوشش فضای دال و تیرها در سیستم ویندووال وجود دارد.فارغ از مبحث زیبایی شناسی نمای ویندووال انتخاب مناسبی برای پروژه های مرتفع نیست و استحکام ساختاری و یکپارچگی نمای کرتین وال را ندارد بنابراین ارتفاع پروژه یک عامل تاثیر گذار در انتخاب سیستم نهای خواهد بود.
از نظر اقتصادی هزینه اجرای نمای ویندووال نسبت به نمای کرتین وال پایین تر خواهد بود هرچند که اجرای نمای تیرها در سیستم کرتین وال وجود ندارد.
سخن نهایی
در نهایت تصمیم گیری بین سیستم کرتین وال و ویندووال بستگی به عوامل متفاوتی دارد و فارغ از مباحث زیبایی شناسی نیازمند کارشناسی دقیق و بررسی تخصصی ساختمان است.اگر در طراحی نمای شیشه ای پروژه خود دچار تردید هستید و نیاز به کارشناسی و مشاوره تخصصی دارید با ما تماس بگیرید.

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)